Produkty CREATON Polska teraz pod marką swissporTON.

Nowoczesne rozwiązania w produkcji dachówek cementowych swissporTON – wywiad

16 września 2025


W ostatnich latach swisspor Polska dokonała ogromnego postępu w zakresie technologii produkcji dachówek cementowych. Między innymi wygładzona została ich powierzchnia oraz uzyskano wyrazistą kolorystykę, dzięki zmianie sposobu aplikacji farby. Wprowadzona do oferty została też nowoczesna dachówka płaska KAPSTADT oraz model KIOTO – nowa jakość wśród dachówek cementowych. Te główne zalety podkreśla Ryszard Mayer, Regionalny Dyrektor Sprzedaży swisspor Polska. Z ekspertem rozmawiamy o zastosowanych rozwiązaniach, które zapewniają wyróżniającą na rynku jakość dachówkom cementowym marki swissporTON. 

– Pozycja jednego z liderów w segmencie dachówek cementowych zobowiązuje do utrzymania z jednej strony odpowiedniego poziomu produktów, a z drugiej – sięgania po różne, często innowacyjne rozwiązania. Jakie nowoczesne procesy technologiczne stosowane są w fabrykach swissporTON?

– W ostatnich 9 latach dokonaliśmy ogromnego postępu w zakresie innowacyjności. Obecnie, dzięki nowościom technologicznym zastosowanym w budowie dachówki została wygładzona ich powierzchnia. Poprzez zmiany sposobu aplikacji farby kolory stały się bardziej wyraziste. A co najważniejsze – wprowadziliśmy nowy model – dachówkę płaską KAPSTADT. Warto tutaj nadmienić, że dokonano tego w polskich fabrykach swissporTON i w związku z tym dzisiaj to Polska sprzedaje tę dachówkę, nie tylko do Niemiec, ale jest praktycznie jej wyłącznym producentem na całą Europę. Innowacja ta ma wpływ na systematyczny rozwój naszych zakładów w segmencie materiałów w dachowych.

Następne udoskonalenia, bez których dynamika produkcji nie byłaby możliwa to automatyzacja procesów produkcyjnych. Dzięki nim wprowadzone zostały matowe i błyszczące powłoki o tak doskonałej jakości, że w słońcu błyszczące można nazwać krystalicznymi, a mat jest głęboki i jednolity. Niestety w Polsce dachówki cementowe nie są aż tak cenione, jak w innych krajach europejskich. Zapewne dlatego, że pamiętamy z powojennej odbudowy, jak dziadek z ojcem produkowali je ręcznie na podwórku koło domu. Ich jakość zależała od tego, ile było cementu lub jaka była wiedza na temat tego, co trzeba dodać do masy. Dlatego często powstawały takie dachówki, które po kilku lub kilkunastu latach po prostu się rozsypywały. Fakt ten niestety nie przyniósł im chwały. Natomiast te produkowane przez nas dzisiaj posiadają 30-letnią gwarancję!

– Zastosowanie innowacyjnych technik w procesie produkcji ma wpływ na jakość, różnorodność i trwałość dachówek cementowych. Ale czy jest coś, co szczególnie Pan by wyróżnił lub na co, jako istotną nowość stawia się w zakładach swissporTON?

– Tak, ogromny postęp przeszedł moje wyobrażenia. Jako product manager od dachówek cementowych – to jest jedna z moich funkcji w firmie swisspor Polska – mam pewne marzenia związane z tym, jakie walory będą miały te dachówki w perspektywie 2, 5, 10 lat. Nie mogę o tym mówić szczegółowo, bo otwierałbym drogę konkurencji do wprowadzania pewnych projektów szybciej, natomiast jeśli chodzi o jakość powłok, to zaszliśmy dalej, niż mogłem sobie to wymarzyć. Dlatego wyróżnię i parę słów poświęcę naszej powłoce DURATOP PRO. Po przeprowadzonych badaniach okazało się, że ma wyróżniające właściwości w zakresie hydrofobowości wśród dachówek cementowych.

– Zostańmy na chwilę przy tej właściwości. Może Pan dokładniej przybliżyć czytelnikom, na czym polega hydrofobowość?

– Najprościej rzecz ujmując, hydrofobowość to cecha danego materiału pozwalająca na odpychanie cząstek wody. Nie jest ona w stanie rozejść się równomiernie, a tym samym pokryć całości powierzchni dachówki. Zamiast tego zachowuje formę pojedynczych kropli, słabo przylegających do podłoża, by następnie swobodnie z niego spłynąć. Na dachówkach, które mają niską hydrofobowość, kropla wody rozlewa się i wchłania bezpośrednio w powierzchnię dachówki, powodując nadmierne zawilgocenie dachu. Nawet nie muszę zbytnio udowadniać jak istotna jest to właściwość. Po systematycznie rosnącej dynamice sprzedaży tego rodzaju dachówek widać, że konsumenci mają pełną świadomość zalet hydrofobowości.
 

– Skoro wiemy już, po czym poznać dobrej jakości dachówkę cementową, skierujmy jeszcze naszą uwagę na jej design. Wszak dla inwestorów wygląd domu i dachu ma niebagatelne znaczenie.

– Słysząc te słowa z radości prawie się „rozpływam”, ponieważ gdy przyszedłem do firmy prawie 13 lat temu, pierwsze pytanie, jakie zadałem prezesowi zarządu brzmiało: dlaczego w Polsce nie produkujemy dachówki płaskiej? Była ona wtedy produkowana wyłącznie w Niemczech.

Od tego momentu systematycznie wpływałem na procesy, które były związane z tym, gdzie lokować inwestycje produkcji dachówki płaskiej i dzisiaj możemy z pełnym przekonaniem powiedzieć, że ta nasza walka o to, by produkować estetyczne pokrycia dachowe oparte o technologię cementową przyniosła nam bardzo dużo korzyści, ale też wymagania inwestorów wskazują na ogromne zapotrzebowanie na takie produkty.

Dachówka płaska KAPSTADT marki swissporTON wykonana w technologii cementowej, produkowana w dwóch powłokach PLANAR – matowej i DURATOP PRO – błyszczącej o wysokiej hydrofobowości i z krystalicznym błyskiem, jest produktem, który marketingowo można nazwać „top modern”. Eleganckim, w trendzie, w pełni odpowiadającym na potrzeby klientów. Dachówka ta cieszy się tak wielką popularnością, że systematycznie zwiększamy moce produkcyjne, by pomóc spełnić marzenia osób budujących dom z nowoczesnym pokryciem dachu.

Na rynku głośno o nowości swissporTON – dachówce cementowej KIOTO. Na czym polega jej wyjątkowość?

Powiedziałbym nawet, że na swój sposób jest rewolucyjna. Projektując KIOTO, nie tylko w pełni trafiliśmy w gusta klientów, ale także wyprzedziliśmy rynek. Model ten otwiera go na całkiem nowy, unikatowy wzór dachówki, znakomicie łączący tradycję z nowoczesnością. W jej awangardowym półpłaskim kształcie odnajdziemy połączenie tradycji i nowoczesności. Piękno profilowanej dachówki cementowej i oszczędność formy charakterystyczną dla dachówki płaskiej. KIOTO jest unikalna, wyjątkowa. Nie było do tej pory takiego produktu.

– Zostały nam jeszcze kwestie drobiazgów, ale przecież diabeł tkwi w szczegółach. Wytrącenia powierzchni, zadziory na krawędziach czy nawet ukryte rysy też decydują o estetyce dachówki.

– O tak, detale czy niuanse, które na pierwszy rzut oka nie są szczególnie widoczne mają ogromny wpływ na jakość produktu, a co za tym idzie, estetykę całego dachu. Dlatego systematycznie pracowaliśmy nad wprowadzaniem nowego rodzaju powłoki dachówki oraz nad jej zmianą na bardziej gładką. Przy okazji warto podkreślić, że polski konsument jest nad wyraz wymagający. Na przykład w Niemczech z tak szczegółowymi potrzebami spotykamy się bardzo rzadko, a w Anglii nasze dachówki były traktowane jako produkty klasy premium. Generalnie jednak wcale nie narzekamy z tego powodu, gdyż idea „robienia rzeczy lepiej” jest nam bliska, a wysokie oczekiwania nabywców działają na nas bardzo mobilizująco.

- Dziękuję za rozmowę.

Formularz kontaktowy

*oznacza pole wymagane

Pliki Nieobowiązkowy

Przeciągnij i upuść plik

PNG, JPG, GIF lub PDF do 10 MB

Prześlij plik

Dziękujemy za kontakt!

Twoja wiadomość została pomyślnie wysłana.

We've sent a confirmation email to the address you provided. One of our team members will review your message and get back to you as soon as possible.

In the meantime, feel free to explore our Knowledge Hub or follow us on social media for updates.

Tytuł newslettera

Kim jesteś? (optional)

I plan to build a home: (optional)

Potwierdzenie subskrypcji newslettera swissporTON

Your newsletter subscription is confirmed. Look out for practical tips, product updates, and expert insights in your inbox soon.